Grusomhetens Teater | Jens Bjørneboes «RØDE EMMA» – Vårsesongen 2022
6364
post-template-default,single,single-post,postid-6364,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0
 

Blog

Jens Bjørneboes «RØDE EMMA» – Vårsesongen 2022

  |   Nyheter

«RØDE EMMA» av Jens Bjørneboe

Regi: Lars Øyno

TRØNDELAG TEATER

Spilles torsdag 12. og fredag 13. mai 2022

kl.19.00

Lengde: 70 min – ingen pause

Kjøp billetter


Skuespillet «Røde Emma» er Jens Bjørneboes siste verk, kan hende det siste han skrev overhodet. Manuskriptet ble levert kulturpersonlighet og aksjonist Henning Dahl rett før Bjørneboe døde med beskjed om at mottageren kunne benytte det som han ville. Henning planla en oppsetning på Club 7 i 1976, men skrinla uten at vi vet grunnen til det prosjektet før prøver var kommet i gang. Henning Dahl var mye innom Grusomhetens Teater da han også hadde atelier på Hausmania hvor han satt og planla sitt store «Cirkus Verdensteater» prosjekt. Han døde for 12 år siden. «Røde Emma» er ufullført av Bjørneboe, og kan være grunnen til at det ikke har vært gjort senere forsøk på iscenesettelse. Manuskriptet som foreligger i bok/ hefteform ble ikke tillatt utgitt av Bjørneboes familie, men tross forbud lot forlaget Bjørnsons Grav det trykke i 1976.

 
Stykket tar for seg Emma Goldman og den anarkistiske bevegelsen i USA på 1890 tallet. Det belyser en viktig periode av oppbyggingen av det kapitalistiske og imperialistiske Amerika. Som i flere av Jens Bjørneboes verk vises her til enkeltpersoners mot til å utfordre et undertrykkende maktapparat.

 
Emma Goldman ble overvåket, arrestert, trakassert og satt i fengsel for sine taler og sitt politiske engasjement; som manifesterte seg blant annet ved organisering av streiker, arbeid for kvinners rett til prevensjon og hennes motstand mot det industrielle massemordet 1 verdenskrig i realiteten var. Dette ga henne tilknytning til Freedom of Speech bevegelsen i USA hvor hun etter hvert inntok en svært viktig rolle. Hun ble et offisielt mål for aksjoner rettet mot det frie ord satt i scene av amerikanske myndigheter, arrestert mer enn 40 ganger for taler holdt, for taler hun skulle holde eller «bare» fordi hun var Emma Goldman.

 
Bjørneboe var som dramatiker inspirert av Bertolt Brecht, og «Røde Emma» har klare referanser til et teateruttrykk i den retning. Stykkets stadig skiftende karakterer med ulike budskap og gjøremål kan inspirere til en slags effektiv komisk musikalitet eller rytme man eksempelvis opplever i Marx Brothers filmer fra 1920-30 tallet. Kanskje er det her foreliggende prosjekt kommer i kontakt med Antonin Artaud hvis begeistring for de amerikanske komedieskuespillernes anarkistiske formuttrykk førte til et eget kapittel i hans manifest for Grusomhetens Teater.
 
Spillet beveger seg gjennom Bjørneboes mylder av tablåer, av hentydninger og assosiasjoner. Brått stanser det hele, midt i en dialog mellom hovedpersonen og hennes kamerat Alexander Berkman. Forfatteren var utslitt og rakk aldri å ferdigstille sitt stort anlagte verk.

Bjørneboes skuespill virker skremmende relevant, selv om det har ligget i en skrivebordsskuff i en mannsalder. Hanne Dieserud sterke grep om rollen som Emma Goldmann holder stykket samlet.

AFTENPOSTEN – Hilde Østby

Spennende politisk teaterdokumentar som vekker Jens Bjørneboe og Emma Goldmann til live. Med usedvanlig dyktighet makter seks skuespillere å vekke liv til en rekke ulike personligheter

KLASSEKAMPEN – Ida Lou Larsen

I Grusomhetens Teaters tapning åpenbarer Røde Emma seg som et drama med en nesten dokumentarisk kvalitet og et teatralt potensial som forløses med bravur.

SCENEKUNST – Chris Erichsen

Rødglødende politisk kvarter på Grusomhetens Teater.


DAGSAVISEN

Eldsjela Emma Goldman vert spelt med nøkternt grep – og griplitisk kvarter på Grusomhetens Teater.


DAG OG TID

Det hviler verdighet og presisjon over Grusomhetens Teaters urfremførelse av Jens Bjørneboes
«Røde Emma». Det er en glede å være vitne til et så presist håndverk. Det fysisk musikalske
utrykket imponerer.


SHAKESPEARE TIDSSKRIFT

Skuespillere

Hanne Dieserud
Live Marie Noven
Miguel Steinsland
Filip Stav
Gaute Næsheim
Lars Brunborg

 

Besetning

Lys – Jan Skomakerstuen
Kostymer – Thale Kvam Olsen
Tekniker – Thomas Sanne
Produsent – Leanna Lunde


Mer informasjon

KILDEN TEATER OG KONSERTHUS

https://kilden.com/

Om smittevern og koronarestriksjoner


 


 
Støttet av Oslo Kommune, FFUK og Fritt Ord.