The battle of the terrorists and the horroristsThe battle of the terrorists and the horrorists - Grusomhetens Teater
603
post-template-default,single,single-post,postid-603,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0,elementor-default,elementor-kit-5536
 

Blog

The battle of the terrorists and the horroristsThe battle of the terrorists and the horrorists

  |   Gjestespill

Grusomhetens teater fikk besøk av Peter Schumann, grunnlegger og leder av The Bread and Puppet Theatre Company NY, høsten 2006. Han skal ledet en workshop på teateret som resulterte i en forestilling. I denne forbindelse kom også hans samarbeidspartner fra Paris; Genevieve Yeuillas. De gjennomførte det de kaller en Lubberland National Dance company workshop.

“to make theatre and art in a community is as common and necessary as bread on the table”

Dette uttrykker The Bread and Puppet Theatre ved at de etter hver forestilling steker sitt eget brød i en egenprodusert brødovn. Det ferske brødet serveres til publikum med en sterk Aioli og olivenolje. Tradisjonen tro, ble deres berømte brød delt med publikum her på Grusomhetens Teater i forbindelse med forestillingen søndag den 1 Oktober. Brødet ble stekt i en brødovn som som ble bygd utenfor teateret på Hausmania i denne forbindelse.

The Bread and Puppet Theatre company ble startet i 1961 i New York og det holder i dag til i Glover, Vermont. Peter Schumann og hans kompani regnes som en viktig retning innen moderne teaterhistorie, og det er skrevet atskillige bøker om deres forestillinger. På 1960-70 og -80 tallet vakte gruppen stor oppmerksomhet, særlig i hjemlandet USA hvor de formulerte en politisk og poetisk protest mot regimets mange overgrep. Under Vietnamkrigen dirigerte Schumann sine 10 meter høye dukker og styltefigurer gjennom New Yorks hovedgater. I dag spiller han fortsatt rundt om i Amerika samtidig som det finnes flere avgreininger lokalisert i Europa.

Peter Schumanns scenarier fremstår som et poetisk drømmelandskap med klare politiske referanser som en protest mot alle former for imperalisme og overgrep. Han har utviklet sitt helt spesielle teateruttrykk der dukkens verden er sentral. Det legges også vekt på kroppens fysiske uttrykk og det benyttes ofte masker og stylter i forestillingene. Uttrykksformen består blant annet av danser og sanger knyttet opp til et fysisk teaterspråk.

Peter Schumanns arbeid på Grusomhetens Teater gikk under navnet: THE BATTLE OF THE TERRORISTS AND THE HORRORISTS.

Arbeidet besto av flere NO-NO-NOdanser som: The Civilians-Are-Not-The-Target-But-The-Civilians-Are-The-Target Dance, The Air-Sea-And-Trees-Casualty Dance og The Why-Do-They-Hate-Us-What-Have-We-Done-To-Them Dance, og en Yes-dans som går under navnet Sweeping-away-Of-The-Miserable-Government Dance.

Forestillingen søndag den 1. oktober tok for seg de pågående kriger og status quo etter 11. september 2001. Det ble også trukket inn tekster fremført som Korsiske chanter/lovsanger, utdrag fra Popol Vuh, (Maya indianernes rådsbok, som av mange kalles Amerikas bibel, og som blant annet inneholder Maya indianernes skapelsesberetning) og kontrasterte beskrivelser av lidelse/pine og suksess.

For mer informasjon: www.breadandpuppet.org

[nggallery id=21]Autumn 2006 Grusomhetens Teater got visited by Peter Schumann, founder and leader of The Bread and Puppet Theatre Company NY. He arranged a workshop which led to a theatre play. Together with his companion from Paris, Genevieve Yeuillas, he carried out what they call a Lubberland National Dance company workshop.

“To make theatre and art in a community is as common and necessary as bread on the table.”

This expresses The Bread and Puppet Theatre by baking bread in a self made oven after each performance. The fresh bread is served to the audience with a hot aioli and olive oil.

Peter Schumanns play at Grusomhetens Teater was titeled “The battle of the terrorists and the horrorists”. It contained several NO-NO-NO-dances as: The Civilians-Are-Not-The-Target-But-The-Civilians-Are-The-Target Dance, The Air-Sea-And-Trees-Casualty Dance og The Why-Do-They-Hate-Us-What-Have-We-Done-To-Them Dance, og en Yes-dans som går under navnet Sweeping-away-Of-The-Miserable-Government Dance.

The play referred to wars going on in the world today.

For more information: www.breadandpuppet.org