Grusomhetens Teater | PRIDE! Opplev MADAM
7439
post-template-default,single,single-post,postid-7439,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0
 

Blog

PRIDE! Opplev MADAM

  |   Hva skjer

– en rå og fysisk forestilling som utfordrer kjønn, seksualitet og makt!

I forbindelse med årets Oslo Pride viser Henriette Pedersen / Nartmanstiftelsen MADAM på Grusomhetens Teater 21-22.juni kl.19.00.

Link til billetter: https://henriette-pedersen–nartmanstiftelsen.hoopla.no/ 

——–

Nartmanstiftelsen har skapt en fan fiction-versjon «full av jokking og erotikk. Jeg pustet lettet ut da det første som kom til syne under foldene på den grønne nettingen var en rapende, twerkende mø i lær, slangeskinn og frynser. Alt er off-beat, all interaksjon er utført med campy timing og motorikk. Spesielt housemusikk- og strobelysinnslagene, hvor danserne kommer fram til oss i publikum, stiver av og smiler påståelig, viser den dristige og uunnskyldende stoltheten og autoriteten som ligger i bunn.

– klipp fra anmeldelsen i Norsk Shakespeare tidsskrift 19.06.2021

——–

Forfatter og Flaubert-ekspert A.S Byatt skrev en gang at Emma Bovary vekker samme type sympati hos leseren som en skadd fugl i kjeften på en katt. Det flakses og bakses uten at noen verken kan eller vil gripe inn.

MADAM er koreograf Henriette Pedersen og dramatiker P. Mercury sitt vrengebilde av Madame Bovary av Gustav Flaubert. Flaubert sin Emma drømmer seg bort i romantiske romaner og gir etter for utenomekteskapelige lyster. Pedersen og P. Mercury sin versjon er beint fram sex-gal og bruker sex som dop. Teksten til P. Mercury tar obskure krumspring og skaper et driv og en rytme som er Flaubert verdig, men der man i Frankrike leste Madam Bovary i skolen, hadde denne versjonen neppe fått plass i en kulturell skolesekk. 

——-

Henriette Pedersens nye prosjekt Madam inneholder alt det jeg ønsker å se mer av i en og samme pakke: Komikken, det dype alvoret, parodien, tragediene, det burleske, poesien, hviskningene, ropene, musikken som tar den ut i alle retninger og ikke minst et arbeid med kropp og stemme som tydeliggjør hvor vi er og hvorfor.

– fra anmeldelsen på scenekunst.no 18. juni 2021

——-

Henriette Pedersen har sjangerforvirret mange opp gjennom årene med sin hybrid av teater, billedkunst og dans. Også i dette arbeidet finnes det en nesten anarkistisk trass overfor de etablerte sjangerkonvensjonene. Uttrykket er for fysisk til å passere som teater, for kaotisk og brutalt til å være koreografert og for skolert og gjennomkomponert til å være performance. I november 2024 hadde Pedersen premiere på sin seneste forestilling Dressur med stående Tispe på Grusomhetens teater. 

Koreograf, regissør  Henriette Pedersen

Utøvere  Josephine Kylén-Collins, Magnus Myhr og Håkon Mathias  Vassvik

Tekst Pernille Mercury Lindstad

Lys Ane Reiersen

Lyd Vilde Ilkama Nupen

Kostyme Solveig Holthe Bygdnes, Corentin JPM Leven

Scenografi Olav Ryland Myrtvedt

Dramaturgi Oda Radoor

Programtekst Frøydis Århus

Foto Sveinn Fannar Jóhannsson

Videodokumentasjon Maja Hannisdal, Corentin JPM Leven
Programtekst Frøydis Århus
Manusoversetter Sofia Stenström

Teknisk Ane Reiersen, Heidi Dalene 

Billettkoordinator Janne Mikkelsen

Bartender Jostein Steindal

Produsent Morten Kippe

Varighet: 60 min

Produsert av: Nartmanstiftelsen

Ko-produksjon: Black Box teater, Oslo

Støttet av: Norsk Kulturfond

Takk til: Lars Øyno, Grusomhetens Teater og Oslo Pride

www.henriettepedersen.no

www.grusomhetensteater.no 

www.oslopride.no