Grusomhetens Teater | Jens Bjørneboes “RØDE EMMA”
5450
post-template-default,single,single-post,postid-5450,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0
 

Blog

Jens Bjørneboes “RØDE EMMA”

  |   News, Performance

Urpremiere 9. september. Spilles til og med 25 september.

 

Medvirkende:
 

Skuespillere: Hanne Dieserud, Filip Stav, Miguel Steinsland, Gaute Næsheim, Live Noven og Lars Brunborg
Lys: Jan Skomakerstuen
Kostymer: Thale Kvam Olsen
Regi: Lars Øyno
Billetter: https://grusomhetensteater.ticketco.events

 
Skuespillet «Røde Emma» er Jens Bjørneboes siste verk, kan hende det siste han skrev overhodet. Manuskriptet ble levert kulturpersonlighet og aksjonist Henning Dahl rett før Bjørneboe døde med beskjed om at mottageren kunne benytte det som han ville. Henning planla en oppsetning på Club 7 i 1976, men skrinla uten at vi vet grunnen til det prosjektet før prøver var kommet i gang. Henning Dahl var mye innom Grusomhetens Teater da han også hadde atelier på Hausmania hvor han satt og planla sitt store «Cirkus Verdensteater» prosjekt. Han døde for 12 år siden. «Røde Emma» er ufullført av Bjørneboe, og kan være grunnen til at det ikke har vært gjort senere forsøk på iscenesettelse. Manuskriptet som foreligger i bok/ hefteform ble ikke tillatt utgitt av Bjørneboes familie, men tross forbud lot forlaget Bjørnsons Grav det trykke i 1976.

 
Stykket tar for seg Emma Goldman og den anarkistiske bevegelsen i USA på 1890 tallet. Det belyser en viktig periode av oppbyggingen av det kapitalistiske og imperialistiske Amerika. Som i flere av Jens Bjørneboes verk vises her til enkeltpersoners mot til å utfordre et undertrykkende maktapparat.

 
Emma Goldman ble overvåket, arrestert, trakassert og satt i fengsel for sine taler og sitt politiske engasjement; som manifesterte seg blant annet ved organisering av streiker, arbeid for kvinners rett til prevensjon og hennes motstand mot det industrielle massemordet 1 verdenskrig i realiteten var. Dette ga henne tilknytning til Freedom of Speech bevegelsen i USA hvor hun etter hvert inntok en svært viktig rolle. Hun ble et offisielt mål for aksjoner rettet mot det frie ord satt i scene av amerikanske myndigheter, arrestert mer enn 40 ganger for taler holdt, for taler hun skulle holde eller «bare» fordi hun var Emma Goldman.

 
Bjørneboe var som dramatiker inspirert av Bertolt Brecht, og «Røde Emma» har klare referanser til et teateruttrykk i den retning. Stykkets stadig skiftende karakterer med ulike budskap og gjøremål kan inspirere til en slags effektiv komisk musikalitet eller rytme man eksempelvis opplever i Marx Brothers filmer fra 1920-30 tallet. Kanskje er det her foreliggende prosjekt kommer i kontakt med Antonin Artaud hvis begeistring for de amerikanske komedieskuespillernes anarkistiske formuttrykk førte til et eget kapittel i hans manifest for Grusomhetens Teater.
 
Spillet beveger seg gjennom Bjørneboes mylder av tablåer, av hentydninger og assosiasjoner. Brått stanser det hele, midt i en dialog mellom hovedpersonen og hennes kamerat Alexander Berkman. Forfatteren var utslitt og rakk aldri å ferdigstille sitt stort anlagte verk.
 

 
Støttet av Oslo Kommune, FFUK og Fritt Ord.