Mor Courage og barna hennes på Trøndelag Teater 31. Mai
Grusomhetens Teater presenterer
MOR COURAGE OG BARNA HENNES
av Bertolt Brecht og Margarete Steffin
Musikk: Paul Dessau
Regi: Lars Øyno
Oversettelse: Øyvind Berg
Spilles på Trøndelag Teater 31. Mai og 1. Juni 2024. Billetter
Spilles på Grusomhetens Teater 15,16 og 17 februar 2024. Billetter
Spilles på Theater Xcai i Tokyo Japan den 18,19,20 og 21 januar 2024
Dette antikrigsstykke skrevet under eksil i Stockholm i 1939–1940 regnes som ett av Brechts mest formfullendte eksempler på episk teater.Bertolt Brechts stykke har Tredveårskrigen i Europa fra 1618-1648 som bakteppe. Hovedrollen; Anna Fierling, også kalt Mor Courage er en omvandrende marketenterske (selger av mat, drikke, tobakksvarer o.l. til soldater i felt) som sammen med sine 3 voksne barn beveger seg gjennom et landskap med kryssende grenser. Varesalget fra husvognen de drar med seg er avhengig av krigen, og fred kan bety ruin. Publikum konfronteres med den brutale estetikk som hersker der soldater opererer. Hjem, land og folk ødelegges under forholdene. Mor Courage tar tilsynelatende ikke stilling til det hun ser, for henne synes forretningen det viktigste. To av barna dør, og den tredje kommer vekk under ferden. I siste tablå trekker marketentersken vognen alene etter soldatene som marsjerer.
Regi: Lars Øyno
Musikalsk ansvarlig: Vanessa Isobel Black
Musikere: Vanessa Isobel Black og Maren Sofie Nyland Johansen
Scenografi og kostymer: Bård Lie Thorbjørnsen
Lysdesign: Rolf Christian Egseth
Masker: Trude Sneve
Produsent: Nemi Colette Bang
Medvirkende: Hanne Dieserud, Filip Stav,
Miguel Dobrodenka Steinsland, Gaute Næsheim,
Anne Bolette Stang Eng, Johanna Øyno,
Simen Pettersen og Lars Brunborg
KRITIKKER OG OMTALE:
«Grusomhetens Teater, denne villfuglen av ei frigruppe, gjer gjerne det finurlege grepet åspele nyare klassikarar nært opp til originalversjonane, samstundes som dei alltid held på sin eigen, merkeleg eruptive stil.»
– Bent Kvalvik Dag og Tid —
«Dette er ikke teater hvor vi skal lene oss tilbake i setet og la oss forføre av vakre og glatte stemmer… Regissør Lars Øyno har forpliktet seg til teksten, og her får publikum oppleve Brecht etter boka.»
– Tomine Sandal Scenekunst—
«Bård Lie Thorbjørnsens scenografi og kostymer viser oss fortid, armod og nød, men er ikke tidsriktig lagt til 1600-tallet, når tredveårskrigen fant sted. Stykket er heller ikke forsøkt aktualisert gjennom nåtidige kostymer og scenografi, slik vi ofte ser når det settes opp på institusjonsteatrene.I stedet har man lagt vekt pa troskap til Brechts opprinnelige forelegg, både når det gjelder tekst, musikk, teoretiske prinsipper rundt det episke teatret og oppføringspraksis.»
«Den trofaste videreføringen av arven fra Brecht gir forestillingen et sus av historie. Som formidler av denne arven står den likevel støtt på egne ben, og gir oss en usedvanlig nær og autentisk historisk teateropplevelse.»
– Ragnhild Trondstad Shakespeare Tidsskrift –
Støttet av Kulturdirektoratet og Oslo Kommune.Teaterforlag: Nordiska ApS – www.nordiska.dk