Grusomhetens Teater | Mor Courage og barna hennes på Trøndelag Teater 31. Mai
7063
post-template-default,single,single-post,postid-7063,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0
 

Blog

Mor Courage og barna hennes på Trøndelag Teater 31. Mai

  |   Hva skjer

 

Grusomhetens Teater presenterer

 

MOR COURAGE OG BARNA HENNES

 

av Bertolt Brecht og Margarete Steffin

 

Musikk: Paul Dessau
Regi: Lars Øyno
Oversettelse: Øyvind Berg

 

Spilles på Trøndelag Teater 31. Mai og 1. Juni 2024. Billetter


Spilles på Grusomhetens Teater 15,16 og 17 februar 2024. Billetter


Spilles på Theater Xcai i Tokyo Japan den 18,19,20 og 21 januar 2024


 

Dette antikrigsstykke skrevet under eksil i Stockholm i 1939–1940 regnes som ett av Brechts mest formfullendte eksempler på episk teater.
Bertolt Brechts stykke har Tredveårskrigen i Europa fra 1618-1648 som bakteppe. Hovedrollen; Anna Fierling, også kalt Mor Courage er en omvandrende marketenterske (selger av mat, drikke, tobakksvarer o.l. til soldater i felt) som sammen med sine 3 voksne barn beveger seg gjennom et landskap med kryssende grenser. Varesalget fra husvognen de drar med seg er avhengig av krigen, og fred kan bety ruin. Publikum konfronteres med den brutale estetikk som hersker der soldater opererer. Hjem, land og folk ødelegges under forholdene. Mor Courage tar tilsynelatende ikke stilling til det hun ser, for henne synes forretningen det viktigste. To av barna dør, og den tredje kommer vekk under ferden. I siste tablå trekker marketentersken vognen alene etter soldatene som marsjerer.

 

Regi: Lars Øyno

Musikalsk ansvarlig: Vanessa Isobel Black

Musikere: Vanessa Isobel Black og Maren Sofie Nyland Johansen

Scenografi og kostymer: Bård Lie Thorbjørnsen

Lysdesign: Rolf Christian Egseth

Masker: Trude Sneve

Produsent: Nemi Colette Bang

 

Medvirkende: Hanne Dieserud, Filip Stav,

Miguel Dobrodenka Steinsland, Gaute Næsheim,

Anne Bolette Stang Eng, Johanna Øyno,

Simen Pettersen og Lars Brunborg

KRITIKKER OG OMTALE:


«Grusomhetens Teater, denne villfuglen av ei frigruppe, gjer gjerne det finurlege grepet åspele nyare klassikarar nært opp til originalversjonane, samstundes som dei alltid held på sin eigen, merkeleg eruptive stil.»

Bent Kvalvik Dag og Tid 

«Dette er ikke teater hvor vi skal lene oss tilbake i setet og la oss forføre av vakre og glatte stemmer… Regissør Lars Øyno har forpliktet seg til teksten, og her får publikum oppleve Brecht etter boka.»

Tomine Sandal Scenekunst

«Bård Lie Thorbjørnsens scenografi og kostymer viser oss fortid, armod og nød, men er ikke tidsriktig lagt til 1600-tallet, når tredveårskrigen fant sted. Stykket er heller ikke forsøkt aktualisert gjennom nåtidige kostymer og scenografi, slik vi ofte ser når det settes opp på institusjonsteatrene.I stedet har man lagt vekt pa troskap til Brechts opprinnelige forelegg, både når det gjelder tekst, musikk, teoretiske prinsipper rundt det episke teatret og oppføringspraksis.»

«Den trofaste videreføringen av arven fra Brecht gir forestillingen et sus av historie. Som formidler av denne arven står den likevel støtt på egne ben, og gir oss en usedvanlig nær og autentisk historisk teateropplevelse.»

Ragnhild Trondstad Shakespeare Tidsskrift

 

Støttet av Kulturdirektoratet og Oslo Kommune.Teaterforlag: Nordiska ApS – www.nordiska.dk