Grusomhetens Teater | Fjeldfuglen – 2009Mountain Bird – 2009
195
post-template-default,single,single-post,postid-195,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-3.0
 

Blog

Fjeldfuglen – 2009Mountain Bird – 2009

  |   Produksjon

Fjeldfuglen av Henrik Ibsen


[eight_columns]Grusomhetens teaters forestilling ”Fjeldfuglen” er en uroppførelse av Henrik Ibsens ufullendte operalibretto fra 1859.

Ibsens libretto tar utgangspunkt i et gammelt sagn om en liten pike på gården Birkehaug i Justedalen. Hun var den eneste i dalen som overlevde Svartedauen, og da det flere år senere kom folk fra nabosognet og fant henne, var hun i sin ensomhet blitt “sky og vild som en Fugl” og ble deretter kalt “Rypen i Justedalen”.[/eight_columns] [eight_columns]Ved hjelp av en nasjonalromantisk tekst søker kompaniet en ny vei for sitt konsept. Det er i stillheten omkring en gammel tid at betydninger skal stige fram. Kanskje kan man si at prosjektet har noe til felles med dikteren Arthur Rimbauds ideer om Ordets Alkymi, hvor den berømte moderne kunst detroniseres til fordel for noe gammeldags og naivt, eller med Lautreamonts hyllest til museale forelesninger på gymnaset. Er det med dette ”skrotet” at en ny og farlig poesi skal oppstå slik at kunsten kan bli et aktivt middel til å gjenerobre livet slik Artaud formulerte det i sine manifester?[/eight_columns]


[six_columns]Regi: Lars Øyno
Komponist: Filip Sande
Fjeldfuglen: Hege Tunaal

Øvrig ensemble: Miguel Emilio Dobrodenka Steinsland
Odille Heftye Blehr, Jimmie Jonasson, Stig Zeiner-Gundersen,
Silje Breivik, Hanne Dieserud, Nina Eileen Sponnich og Johanna Øyno

Musikere: Lars Pedersen (langeleik, klokkespill, fløyter og trommer)
Laura Ellestad (hardingfele)

Kostymer: Gjøril Bjercke Sæther[/six_columns] [six_columns]Lys: Marianne Thallaug Wedset og Jan Skomakerstuen
Scenografi: Tormod Lindgren
Masker: Trude Sneve
Korinstruksjon og repetitør: Therese Kinzler Eriksen
Folkedansinstruksjon: Trine Sjølyst
Scenografisk assistanse: Thor Eriksen, Kåre Brynjulvsrud
Gisle Harr, Astrid J. Johannessen, Clement Bourderie
Kostymeassistent: Idun Skogstad Fariba Jazi Birgitte Erikson
Inspisient: Janne Hoem
Tekniker: Thomas Sanne
[/six_columns] [four_columns]TAKK TIL
Elisabeth Bring og Valdreslaget
Elisabeth Kværne
Arild Brenno
Stein Mehren
Ibsenmuseet ved Erik Henning Edvardsen

Prosjektet har konsultert Henrik Ibsens Skrifter, Aschehoug, 2006

Forestillingen er støttet av Norsk kulturråd Fond for utøvende kunstnere Fond for lyd og bilde Oslo kommune[/four_columns]

[nggallery id=9] [sixteen_columns]Pressen sier…[/sixteen_columns] [five_columns]»En urpremiere på et Ibsenstykke er litt av en sensasjon, og Fjeldfuglen er blitt en helstøpt og fin oppsetning.»— idalou.no[/five_columns] [five_columns]»Grusomhetens Teater i Oslo har uten blygsel skredet til verket og iscenesatt stykket som romantisk opera, helt i tråd med Ibsens originale sjangerbestemmelse. Og det med oppsiktsvekkende godt resultat.»
— Jens-Morten Hanssen, Ibsen.net[/five_columns] [five_columns]»Original urfremførelse av en ukjent Ibsen-tekst.»
— Elisabeth Rygg, Aftenposten.[/five_columns]Fjeldfuglen by Henrik Ibsen


[eight_columns]The Theater of Cruelty’s performance, The Mountain Bird, is a world premiere of Henrik Ibsen’s unfinished opera libretto from 1859. Ibsen’s libretto is based on a medieval legend about a young woman on the farm Birkehaug in Justedalen. She was the only survivor in the valley after the Black Death, and several years later, when an expedition from the neighboring parish found her, she had become, in her solitude, ‘shy and wild as a bird’, and was then named «The Justedalen Grouse».[/eight_columns] [eight_columns]Using a national romantic text as the foundation for this performance the company searches for a new theatrical expression and concept. By immersing ourselves in the silence of ages past, new meaning can emerge. We share something in common with the poet, Arthur Rimbaud’s ideas about the Alchemy of Words, where contemporary art is dethroned in favor of a mystical world lost to time. Can a new and dangerous poetry be created out of lost relics so that art can be an active means of reasserting and rediscovering life, as Artaud put it in his manifestos?[/eight_columns]

[six_columns]Director: Lars Øyno
Composer: Filip Sande
The Mountain Bird: Hege Tunaal

Cast: Miguel Emilio Dobrodenka Steinsland
Odille Heftye Blehr, Jimmie Jonasson, Stig Zeiner-Gundersen,
Silje Breivik, Hanne Dieserud, Nina Eileen Sponnich and Johanna Øyno

Musicians: Lars Pedersen: dulcimer, glockenspiel, flutes, and drums
Laura Ellestad: Hardanger Fiddle

Costumes: Gjøril Bjercke Sæther[/six_columns] [six_columns]Lighting: Marianne Thallaug Wedset og Jan SkomakerstuenI
Scenography: Tormod Lindgren
Masks and wigs: Trude Sneve
Chorus instructor: Therese Kinzler Eriksen
Folk-dance instructor: Trine Sjølyst

Assistant set designers: Thor Eriksen, Kåre Brynjulvsrud
Gisle Harr, Astrid J. Johannessen, Clement Bourderie
Costume assistants: Idun Skogstad Fariba Jazi Birgitte Erikson
Stage manager: Janne Hoem
Technician: Thomas Sanne
Graphic Design and Web: webverket.no/Paul Brady and Hege Vadstein
Producer: Nils Ivar Martila[/six_columns] [four_columns]With special thanks to:
Elisabeth Bring and Valdreslaget (The Valdres Association)
Elisabeth Kværne
Arild Brenno
Stein Mehren
The Ibsen Museum and Erik Henning Edvardsen

The project has relied on, Henrik Ibsen’s Complete Works, Aschehoug, 2006

The performance was supported by the Arts Council Norway, The Norwegian Fund for Performing Artists, The Norwegian Fund for Sound and Picture, and Oslo Municipality[/four_columns] [sixteen_columns]o[/sixteen_columns] [sixteen_columns]o[/sixteen_columns]

 

[nggallery id=9] [sixteen_columns]From the Press[/sixteen_columns] [five_columns]»A world premier of an Ibsen piece is quite a sensation, and The Mountain Bird is a cohesive and beautiful performance.»— idalou.no[/five_columns] [five_columns]»The Theater of Cruelty in Oslo has, without modesty, embraced the work and staged the piece as a romantic opera, following Ibsen’s original genre guidelines exactly. And the results are impressive.»— Jens-Morten Hanssen, Ibsen.net[/five_columns] [five_columns]»An original premier of an unknown Ibsen text.»— Elisabeth Rygg, Aftenposten.[/five_columns]